Yvonneinghana.reismee.nl

Afgelopen week

Hoi allemaal,

De afgelopen week ben ik weer veel op het lab van het Medical Health Center aanwezig geweest. Ondanks dat er deze week bijna geen electriciteit was, heb ik in verschillende sessies diverse presentaties kunnen geven en men stelde zowaar veel vragen. Zeker de jonge mensen zijn zeer geinteresseerd en willen veel leren. Ook heb ik een programma geintroduceerd dat eerder gemaakt is om de patientengegevens te digitaliseren, ook hier zijn ze vol enthousiasme mee aan de gang gegaan. Despullen die gekocht zijn met het ingezamelde geld heb ik gegeven en kunnenze zeker goed gebruiken. Direct werden de meeste spullen in gebruik genomen dus hier bvnu ook wekkers aanwezig om preparaten de juiste tijd te kleuren.

En ik ben terug gegaan naar St Patrickhospital, het kleine ziekenhuisje waar ze de gebruikte naalden in een vuilniszak gooide en de naalden los op de grond lagen. Wat is daar veel veranderd! Ten eerste is het lab naar een grotere ruimte verplaatst, maar ze hebben zoveel aanbevelingen doorgevoerd en hebben flinke stappen vooruit gemaakt, ik vind het echt geweldig om te zien! De wekkers worden overal voor gebruikt, er is een safetybox voor de naalden en ze hebben nog veel meer verbeteringen doorgevoerd. Er zijn daar andere analisten aanwezig dan 2.5 jaar geleden en ook daar heb ik deze week de presentaties gegeven. Ook daar het ik het digitale programma geintroduceerd en zijn ze inmiddels volledig over en laten het schrijfwerk voor wat het is.En natuurlijk ben ik nog naar het ziekenhuis gegaan om de labcollega'sterug te zien en datwas superleuk en wilde het liefst dat ik daar ook wat dagen zou doorbrengen.

Het is bijzonder om op deze manier onderdeel van het dagelijks leven uit te maken. ' s ochtends op de fiets naar het lab, waarbij ik gisteren bijna een geit voor m'n wielen kwam want die had bedacht om ineens over te rennen. Het viel me alleen op dat iedereen onderweg zwaait, maar hier rijden alleen mannen op een fiets. Ze vinden het dus wel grappig om mij op die fiets te zien. Ook ben ik nog een paar keer meegeweest met de wondverzorging, nu snap ik wel waarom ze daar om 05:30 uur mee beginnen want om 8:00 uur is het al 30 C. Sommige wonden zie je gelukkig al wel beter worden, zo zie je maar wat honing kan doen. Aan het einde van de dag op de weg terug ga ik ook nog wel eens even naar het kindertehuis om even gedag te zeggen.Alles is hier zo anders dan in Nederland en het is bijzonder en goedom die verschillen te zien. Nog maareen week en dan vlieg ik terug naar Nederland, met waarschijnlijk nog een verhaal uit Ghana als de electriciteit natuurlijk wel werkt.

Groetjes, Yvonne

Reacties

Reacties

Annemieke

Wauw, super dat er zoveel veranderd is, in positieve zin, ten opzichte van de vorige keer. Het digitale tijdperk is dus ook in Ghana ingetreden. Heel veel plezier en succes nog de laatste week, wat gaat de tijd snel!
Wel oppassen voor overstekend wild hè!
Groetjes

Yvonne J.

Ha Von, ik heb er veel voor over om je te zien fietsen daar. Volgens mij ben je een bezienswaardigheid. Wat inspirerend lijkt het mij om te zien dat er al zoveel in positieve is veranderd na jou vorige bezoek. En leuk dat er zo goed wordt gereageerd op je lessen. Nu nog maar één week: zit er nog een uitstapje in na al het harde werken? Ik ben erg benieuwd naar je foto's, heb je er wat gemaakt? Houd je taai en tot spoedig ziens.

Mirjam

Hoi hoi!

Mooi om te lezen, dat je zo'n positieve invloed hebt gehad! Fijn dat alle moeite niet voor niks is geweest. Volgens mij is dit niet je laatste bezoek... ;-)
Geniet vd laatste week, hopelijk kun je ook nog ff er tussenuit om wat anders te zien dan lab.

Gr Mirjam

Niels

Hoi Yvonnen!

Leuke verhalen hoor! En mooi dat allemaal ook zichtbaar vooruit gaat.

En misschien kunnen wij ook nog wat van hun leren wat betreft de honing ;-)

Groetjes, Niels.

Niels

Oeps, vorige reactie moet natuurlijk "Hoi Yvonne" zijn..

Mascha

Al je inspanningen zijn dus niet voor niets, leuk!
Geniet nog even!

Martine

Hoi Yvonne,

Wauw, wat gaaf dat je aan die verandering hebt bijgedragen, dat moet een voldaan gevoel geven! leuk om je verhalen zo te lezen. Geniet nog van alles wat er in de laatste week op je afkomt, lieve groet Martine

Carla

Hoi Yvonne,
Het heeft veel te lang geduurd dat ik reageer op je leuke, hartverwarmende verhalen uit Ghana. Wel gelezen, maar heel lui niet eerder gereageerd. ik vind het zo leuk voor jou dat je kunt zien dat hetgeen je de vorige keer geïntroduceerd hebt ook in praktijk gebracht wordt. En het is denk ik fantastisch is als je de mensen van de vorige keer weer ontmoet. Ik heb dat zelf toen meegemaakt, en dat doet je wel wat. Ik denk dat je, behalve hard aan het werk, ook ontzettend geniet. Tenminste dat lees ik wel in je verslagen. Geniet nog van je laatste week in Ghana. En weer een goede reis naar huis. Ik hoor dan wel de verdere verhalen.
Liefs Carla

Jose

Ha Yvon,
nog maar 3 dagen dan vlieg je weer naar de geciviliseerde wereld. Is natuurlijk ook weer leuk, kun je ons met je verhalen inspireren.
Nog een paar mooie dagen gewenst en misschien nog een foto met die fiets he...
groetjes.
Ook de groeten van collega Monir; die is druk met een A4-tje voor die andere Yvonne.

Diepke

Lieve Yvon,

Leuk om weer te lezen en nu nog effe een filmpje maken al fietsend!! Met of zonder geit.....
Hoop je zaterdag te spreken, heb je nog Ghanese recept suggesties? Nog een paar fijne dagen en tot gauw!! Liefs Diepke

Hannie Ouderdorp

Hallo Yvonne,

Boeiend om al die verhalen van jou te lezen.
Petje af voor je werk en goed te horen dat er veel verbeterd is t.o.v. je vorige bezoek.
Ik hoop je gauw weer te zien.

Groetjes,
Hannie

Marijke

Ha Yvonne,

Wat gaat de tijd snel. Waarschijnlijk ben je al aan het inpakken of misschien zelfs al in het vliegtuig. Het was erg leuk je verhalen te lezen, wat valt er toch veel te doen in deze landen, jij hebt zeker een steen(tje) bijgedragen. Moet toch veel voldoening geven. Wens je hele goede terugreis en hoor graag je verhalen tijdens de koffiepauze!!! Liefs. Marijke

Yvonne J

Ha Yvon, welkom thuis. Heb je een goede terugreis gehad. Ik hoop binnenkort van je verhalen te horen. Groetjes .....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!